Skip to content

Masterproef

Technische haalbaarheid van een coöperatieve ITS toepassing voor smartphones

Het communicerende voertuig is geen verre toekomstmuziek meer: verschillende technologieën ter ondersteuning hiervan zijn reeds beschikbaar of in gevorderde fase van ontwikkeling. Zo zijn 3G-netwerken volop voorhanden, welke toelaten om allerhande gegevens over het voertuig door te sturen voor centrale verwerking. Dit maakt toepassingen mogelijk zoals automatische notificatie van de hulpdiensten bij een ongeval, aanbieden van gepersonaliseerde verkeersinformatie, bepalen van de actuele verkeerssituatie, enzovoort.

Om real-time communicatie tussen voertuigen onderling (vehicle to vehicle, V2V) of tussen een voertuig en infrastructuur (vehicle to infrastructure, V2I) te verzorgen dient een ad-hoc routing protocol geïmplementeerd te worden. Een prototype ITS applicatie die van dergelijke ad-hoc communicatie gebruik maakt, is reeds uitgewerkt aan IBCN, de onderzoeksgroep die mede verbonden was aan deze thesis.


Prototype ITS units met specifieke hardware

In de literatuur wordt over het algemeen uitgegaan van een uitwerking in de vorm van een dedicated on board unit in de wagen. Deze specifieke hardware zorgt dan voor alle functionele aspecten van het systeem, gaande van communicatie met andere units, interactie met het voertuig (CAN-BUS) en de gebruiker. Ook het prototype volgt dit concept. Deze masterproef onderzoekt nu net de mogelijkheden om deze hardware te vervangen door smartphones, welke met behulp van de beschikbare sensoren (gps, accelerometer, …) en de aanwezige netwerkmogelijkheden over voldoende technologische capaciteiten zouden kunnen beschikken voor het realiseren van een ITS applicatie die de verkeersveiligheid van haar gebruikers bevordert.

Concreet zal dit gebeuren door het ontwikkelen van smartphone applicaties die vergelijkbare communicatiefunctionaliteit zou moeten bieden als bestaande ITS applicaties en eventuele praktijktesten waarbij gepoogd wordt deze communicatie tussen bewegende voertuigen te realiseren.

Van de verschillende beschikbare mobiele besturingssystemen die tegenwoordig beschikbaar zijn voor ontwikkelaars, werd reeds vroeg gekozen voor Google’s Android. De openness van dit platform biedt eenvoudigweg de beste perspectieven voor het realiseren van andere dan standaard netwerkfunctionaliteit, wat uiteraard niet wegneemt dat het ontwikkelen van een ITS applicatie op een ander platform, bijvoorbeeld Apple’s iOS, nog steeds mogelijk kan zijn.

Een centrale gedachte die regelmatig mogelijke denkpistes zal versperren, bestaat uit het feit dat een uiteindelijke ITS toepassing verspreidbaar zou moeten zijn via een online softwarewinkel. De werking ervan mag dus geen speciale rechten vereisen die een doorsnee smarphone bezitter niet heeft. Concreet hebben we het hier over root privileges op het Android toestel, wat bij veel van de voor Android beschikbare third-party netwerktools een noodzakelijke voorwaarde is.

Tenslotte dient nog vermeld te worden dat voor het ontwikkelen van de applicaties kan afgeweken worden van de voorgestelde standaarden, waar ad-hoc communicatie en broadcasting van gegevens worden vermeld. Concreet betekent dit dat voor het in stand brengen van vehicle to vehicle (of V2V) communicatie bij de smartphonetoepassingen gebruik zal gemaakt worden van andere communicatievormen dan ad-hoc broadcasting, met name wificonnecties onder de vorm van Wifi-Direct.

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: